Den kreative revolution

 

Folkevognsboblen som honningkage

Bilmodellen, som mod alle odds blev populær...

 

Ofte bliver jeg inderlig træt af reklamer. I virkeligheden afskyr jeg dét, at film, der sigter mod at være en helhedsoplevelse, bliver parteret sønder og sammen af reklamekanalerne. De indlagte reklamepauser, der vokser i omfang, jo længere filmen er, er direkte stødende over for den kreative skaber, der har haft en kunstnerisk idé med sin film.

Men… Når reklamen er bedst og holdes inden for sin ramme som værende et salgsfremmende produkt, og den samtidig er kreativ, beundrer jeg den ofte. Det er især kreativiteten, jeg beundrer. Menneskets evne til at kombinere forskellige enheder til et uventet budskab.

Som gammel reklamemand har jeg altså et lidt ambivalent forhold til reklamer. Desuden har jeg en lidt særpræget interesse i reklamehistorie. Det er særligt den ”kreative revolution”, der har fanget min opmærksomhed. Vi taler om den tid i 1950’erne, hvor de adfærdsvidenskabelige reklamer blev erstattet af reklamer, hvor man i langt højere grad fokuserede på det humoristiske budskab end selve salgsargumentet (men naturligvis solgte reklamen bedre, hvis den var god, og produktet/servicen samtidig var af en god kvalitet).

Dette skifte fandt sted omkring Madison Avenue i New York, og en af den kreative revolutions mest fremtrædende navne anses for at være copywriter Bill Bernbach. Når han og kollegerne fik den håbløse opgave at skulle lancere den lille ”Boblen” fra Volkswagen var det lidt af en udfordring. Bilen blev anset for at være grim, og den var tilmed lille, hvilket på dette tidspunkt var en negativ ting i USA. Desuden var den produceret i et land, hvis rolle i Anden Verdenskrig udgjorde en kommerciel belastning. 

Man skabte dog nogle annoncer, der både var banebrydende og revolutionerende. Hvordan man lykkedes med at vende bilens svagheder til dens styrke skaber stadig beundring i reklamekredse. Resultatet var formidabelt. ”Folkevognsboblen” blev en stor succes, og der blev solgt hundredetusinder.

På Youtube kan man finde en del gamle reklamefilm, der er ret herlige. En af mine favoritter er dette legendariske filmklip: 

Boblens konturer er i dag en elsket klassiker og er faktisk så vellidt, at den findes som begge småkage och kageudstikker!

0 kommentarer

Ingen har kommentere dette indlæg endnu. Bliv den første til at sende en kommentar!

Produceret af:  Wikinggruppen
Produkter
Kundeområde